Sökmotorer fungerar väldigt annorlunda nu jämfört med när de först kom. I början var sökmotoroptimering, eller SEO som det också kallas, en relativt enkel uppgift eftersom de rangordningsalgoritmer som sökmotorerna använder sig av inte hade utvecklats till de komplexa faktorer de är idag. För att få en bättre placering i sökresultatet kunde man tidigare skriva in olika sökord på en sida utan att det syntes för besökarna men sökmotorerna kunde upptäcka dem. Man kunde också upprepa sökord många gånger på hemsidan. Båda dessa metoder gjorde att en hemsida hamnade högt upp i sökresultatet. Men att ett sökord förekommer många gånger är ingen garant för att innehållet på sidan är bra och relevant. Dessa enkla metoder gav sökmotorerna dåliga träfflistor och missnöjda användare. Därför har man under årens lopp ändrat och förbättrat rangordningsalgoritmerna och nu måste man ta hänsyn till väldigt många olika faktorer för att nå ett bra resultat. Hemsidor med den gamla typen av sökmotoroptimering blir idag straffade och de får en sämre rankning eller stryks helt ur resultatet.

Metoder för att få en bättre rankning

SEO brukar delas upp i två olika metoder on page och off page. On page-SEO handlar om strukturen på en hemsida och dess innehåll och off page-SEO handlar om länkar från andra sidor. För att till exempel Google ska kunna bedöma en sidas relevans behöver webbplatsen ha en bra struktur och vara enkel att indexera. Hur en hemsida är kodad är extremt viktigt framför allt när det gäller struktur men också kodningen i övrigt. Det kan till exempel gälla att title-taggen ska vara unik för varje sida och hänga ihop med h1-rubriken, att alltid skriva en bildtext och att de olika rubriknivåerna innehåller relevanta nyckelord. Det är också viktigt att de interna länkarna är bra och att det är sökorden som är länkade i en ankar-länk. En annan viktig del av den synliga sökmotoroptimeringen är att innehållet på sidan är knutet till de vanligaste sökorden inom det specifika området. Man bör alltid göra en sökordsanalys för att maximera chansen att få en bra placering i träfflistorna. Det är väldigt viktigt att använda rätt sökord för att få rätt trafik till sin hemsida. Ett vanligt misstag är att använda sökord som ska få så många besökare som möjligt till webbplatsen i fråga. Naturligtvis är det bra med en webbsida som syns på Google och som besökare vill klicka sig vidare till, men det som är viktigast är att leda rätt besökare till rätt hemsida. Det är självklart viktigt att ha ett bra innehåll på hemsidan med texter som håller hög kvalitet, är unika och har ett bra och relevant innehåll. Off page-SEO är minst lika viktigt och här gäller det att skapa kvalitativa länknät till din hemsida. Detta rankas väldigt högt av Google och ökar chansen att få en bra placering i träfflistan. Det är också bra med omnämnanden på sociala medier med mera. Sökmotoroptimering är med andra väsentligt för att synas på Google.