Det finns olika sätt att beräkna allt ifrån synlighet till kostnader. Statistiken är sällan svaret på frågan om vad som är dyrt, bra, effektivt eller innovativt. Dock kan man titta på fakta och dra sina slutsatser. Inom kostnadsspåret är miljöaspekten någonting som bli allt mer intressant. Det som är en besparing för ett företag eller en industri, kan många gånger innebära en större kostnad för miljön. På sikt är detta någonting som också kommer att påverka tillverkning och konsumtion. Genom att minska sina utsläpp och utvinna allt man kan från den energi som köps in, har man en stor möjlighet att minska sina miljöeffekter. Detta är redan en konkurrensfördel och någonting man använder i sin marknadsföring inom en rad olika sektorer.

Inom trycksaker har det ofta förekommit en hel del miljöbelastning. Allt ifrån material till färg och processer har tyngt ner den samlade profilen. Här finns dock föregångare och innovativa företag som går långt för att minimera sådana effekter. Genom att minska kostnaden för miljön kan man erbjuda bättre produkter till schyssta villkor. Bland de företag som gått i fronten vad gäller trycksaker finns Storbildsfabriken som har högt ställda mål och satsar på att bli koldioxidneutrala år 2025. Tittar vi närmare på deras miljöarbete finns en rad faktorer värda att nämna.

Stort utbud

Inom marknadsföringsområdet finns betydligt fler produkter än man tänker vid en första reflektion. Även om beachflaggor och rollups är kända, är det långt ifrån allt som går att använda sig av när man skall verka för en ökad synlighet. Några av de produkter som visat sig eftersökta är expotält samt flaggor. Båda dessa används flitigt inte minst sommartid när ett tält kan erbjuda skydd mot både sol och regn beroende på väder. Här kan man föra samtal och ta fram samarbetsplaner som gör stor skillnad. Genom att arbeta med företagsflaggor kan man dessutom på långt håll visa upp varumärke och ge en hint om vad man ägnar sig åt.