Beroende på om det är ett tjänsteföretag eller en E-handel som ska synas på Google sker SEO på något olika sätt. Detta framförallt om tjänsteföretaget enbart kan utföra sina tjänster inom ett begränsat område. En frisör i Stockholm vill ju knappast marknadsföra sig mot kunder i Malmö…
Oavsett vad som säljs är det viktigt att utgå från sin kundgrupp när marknadsföring sker. Vilka är det man vill möta, var finns de och vad prioriterar de i val av produkt/tjänst? Detta gäller även när man jobbar med SEO.
En rörmokare i Stockholm vänder sig nästan uteslutande mot kunder i Stockholm. Därmed bör även SEO-arbetet riktas tydligt mot just Stockholm. När en person, som befinner sig i Stockholm, tar upp sin mobil ur fickan och söker efter ”rörmokare” ska företaget komma högt upp på Google.
Här får man komma ihåg att många utgår från att Google känner av vilken stad man befinner sig i. Detta är relativt enkelt med positionering. Men att påvisa för Google att ett företag är beläget i Stockholm är inte lika enkelt. Det är här som SEO-arbetet är viktigt.
Tydlighet, Google Maps och klassiskt SEO-arbete
Framförallt har Google höjt kraven på tydlighet gällande företagsuppgifter och kontaktuppgifter på hemsidan. Det bör alltså tydligt framgå var i Stockholm som företaget är beläget och inom vilket område som tjänsten utförs.
Detta är självklart inte bara positivt ur ett SEO-perspektiv utan även ur ett användarperspektiv. Det som är bra för användare är ofta bra för en sidas SEO (med vissa undantag).
Ett steg är även att anmäla företaget till My Business varpå företaget kan presenteras på Google Maps vid lokala sökningar, alternativt sökningar som Google anser vara lokala. Att anmäla sig kostar inget och tar inte mer än 30 minuter. Däremot kan det sedan ta några dagar innan företaget blir registrerat och synligt.
Samtidigt bör man inte övervärdera det lokala arbetet. Oavsett hemsida, tjänst eller produkt så ligger ett grundligt SEO-arbete i grunden. Ett arbete som är långsiktigt och som är lika oavsett om man vill att företaget ska synas vid sökningar över hela Sverige eller enbart i exempelvis Stockholm.
Däremot är det självklart enklare att komma etta på Google med ett lokalt tjänsteföretag i förhållande till om man konkurrerar med företag i en större region, så börja med att anpassa SEO för Stockholm och bygg sedan vidare, om det är ditt område vill säga.
Lämna ett svar