Från SUNET och internets barndom i Sverige – till Onlinelistan.com och SEO-bolaget Bråth. Historien om en av Sveriges äldsta och mest aktiva länkkataloger är unik.

Började med SUNET

  • Ägdes av KTH
  • Länkkatalog av SUNET

Kthnoc.se var från början en länkkatalog som startades av SUNET. Detta när få hade tillgång till internet och de som hade det kopplade upp sig via sprakande modem. Även om allt fler webbplatser byggdes var det svårt att hitta rätt. Sökmotorer var inte alls lika avancerade som idag och där fyllde alltså Kthnoc.se en funktion.

Många hade katalogen som startsida när de gick ut på internet för att därifrån klicka sig vidare till allt från nyhetssidor till chatforum. Webbplatsen har därmed lika lång historia som ”svenska internet” vilket gör den unik i sitt slag. Det är få andra webbplatser som har lika lång historik.

Google gör entré

  • Google tar över sökfunktion
  • Länkkatalogen ger auktoritet till Google

När Google sedan utvecklade en allt bättre, och avancerad, sökmotor blev behovet av länkkatalogen inte lika stor. Sakta men säkert började människor istället använda sökmotorer eftersom de snabbt kunde presentera relevant information.

Eventuellt var det detta som gjorde att intresset för länkkatalogen minskade, både från användarnas perspektiv samt de som upprätthöll sidan.

Samtidigt var Kthnoc.se en viktig informationskälla för Google. Detta utifrån att de som byggde upp webbplatsen enbart godkände ”vettiga webbplatser”. Google kunde därmed delvis utgå från Kthnoc.se och avgöra auktoritet. Det i sin tur innebar att företag som jobbade med sökmotoroptimering anmälde sina webbplatser till länkkatalogen för att därigenom ge sin egen webbplats auktoritet och större möjligheter att synas högt i sökresultatet.

Till slut valde däremot KTH att lägga ner katalogen varpå en domän-handlare kom över domänen och höll den en period.

Onlinelistan.com i Bråths ägo

  • Ägs av Bråth
  • Ger auktoritet till Google

Därefter valde SEO-bolaget Bråth att köpa webbkatalogen, vilken idag har namnet Onlinelistan.com. Idag används den inte till informationssök längre men efterfrågan kvarstår att bli registrerade hos företag som jobbar med sökmotoroptimering. Detta utifrån att sidan har så lång historia samt en stor mängd inlänkar. Hur stor påverkan en länk från Onlinelistan.com har på en webbplats ranking på Google är däremot svårt att avgöra. Detta utifrån att det är så många olika faktorer som påverkar denna ranking.

I internets ”barndom” kunde det näst intill räcka med en länk från nuvarande Onlinellistan.com för att en webbplats skulle komma högt på Google. Nu är det inte längre en ”quick fix” men många företag väljer ändå att registrera sig för att få en viss fördel. Läs mer på Onlinelistan.com.