Datorwebb

Tips, nyheter, guider, nyheter

välja ett CMS för ditt företag

Det finns en hel uppsjö med olika system för innehållshantering (CMS) på marknaden. Att välja CMS kan därför framstå som en utmanande uppgift. Om du har arbetat med innehållshantering under en längre tid har du sannolikt hunnit gå på en del minor, och dessa misstag kan medföra negativa konsekvenser som får en stor inverkan på företaget. Det är därför viktigt att hitta rätt i valet mellan olika system.

Svårt att välja CMS

Faktum är att det inte finns ett enskilt CMS i form av en universallösning som passar alla företag och alla situationer. Som vi nämnt ovan, kan det också visa sig att valet av system är kostsamt om du skulle välja en innehållshanterare som innebär stora kostnader för företaget längre fram i tiden. Att välja CMS är således en uppgift som kräver stor noggrannhet, men vad ska man då hålla utkik efter när man tittar på olika system?

Support är naturligtvis en viktig faktor att titta på när man ska välja CMS. Det är av förklarliga skäl också viktigt att systemet i fråga gör det möjligt för användarna att på ett enkelt och effektivt sätt hantera innehåll. Uppgiften att välja ett system blir än mer komplex om företaget i fråga driver flertalet sajter och/eller har andra digitala egendomar att hantera.

Att välja CMS utan att begå misstag

Ett vanligt misstag som många personer och verksamheter begår när de ska välja CMS är att välja ett system för innehållshantering utan att ta den långsiktiga kostnaden av en till synes billig lösning i beaktande. Det är nämligen lätt att underskatta den mängd arbete som krävs för att arbeta med och hantera ett bra innehållshanteringssystem.

Ett annat vanligt misstag är att man bygger ett eget system. Oavsett hur noggrant man planerar för detta arbete, är det osannolikt att det team som får i uppgift att utföra arbetet har åratals erfarenhet av att hantera alla de komplexiteter som tillsammans utgör ett CMS. Även den mängd support från utvecklarna som krävs på lång sikt gör att kostnaden för arbetet vida understiger kostnaden för att införskaffa ett massproducerat och beprövat system.

Skapa trygga rutiner för överfall och rån

Skapa trygga rutiner för överfall och rån

En risk som finns för all kassapersonal är att de utsätts för överfall och rån. Så fort en person hanterar kontanter i sitt arbete finns en förhöjd rånrisk. Det betyder även att arbetsplatser som hanterar kontanter bör se över sina säkerhetsrutiner och lägga säkerheten i fokus. Detta både med överfallslarm, utbildning och praktiska övningar.

Första steget för tryggare kassapersonal är att ha ett överfallslarm som snabbt ger hjälp när så behövs. Vid kassan bör det finnas en knapp som aktiverar överfallslarmet men det bör även finnas portabla överfallslarm som därmed kan tas med när man går ut i butiken, ut till lagret eller liknande.

Ofta har överfallslarm för kassapersonal dubbla funktioner, dvs. man kan trycka för mjuklarm eller hårdlarm. Med mjuklarm menas att resterande personal får larmet och därmed kan ta sig till den plats där larmet aktiverats. Det kan exempelvis ske om en person upplever en obehaglig situation utan att man för den skull vill larma hårt vilket skulle innebära att polis och väktare kommer.

Trygghet för personalen

Andra steget är att ha regelbundna kontroller på dessa överfallslarm för samtliga som jobbar i kassan. Det är mycket vanligt att en person som är ny på jobbet får en kort introduktion i överfallslarmet varpå man sedan förväntas kunna det. Men under de första dagarna är det mycket man behöver lära sig och larm och säkerhet brukar tyvärr glömmas bort i vardagssysslorna. Det är därmed viktigt att all kassapersonal minst två gånger per år har utbildningsdagar på larmet. Alla bör testa att både hård- och mjuklarma för att vara säker på hur hantering sker.

Tredje steget är att prova larmen ”in action”. Det är nämligen mycket stor skillnad på att prova larmet under kontrollerade former mot att göra det under press. Även om det bara är skådespelare som genomför ”rånet” och inga vapen används så bildar man sig en uppfattning om vad som kan komma att hända. Det kan utföras ett par gånger så det ”sitter i ryggmärgen” hur man ska agera.

Om det sedan skulle bli ett rån i framtiden finns dessa fiktiva händelser som erfarenhet. Dessutom känner sig kassapersonalen säkrare på att de kan hantera de situationerna som uppstår. För frågan kanske inte är om det blir ett rån eller överfall utan när det kommer och hur väl förberedd man då är.

Företag som bygger displayer

Både industrimaskiner, telefoner, plattor och datorer använder sig av displayer i diverse former. Varje dag interagerar befolkningen med skärmar i alla tänkbara former. Det är kanske inte lika vanligt att man sätter sig in i hur olika displayer fungerar. Det är dock någonting som kan ha avgörande betydelse för den som planerat och räknat på hur displayen skall fungera. Dagens displayer kommer i olika former. Det finns inte en display som per definition är bättre än alla andra. Det är som alltid en fråga om.kontext. En skärm som är utomordentlig att använda i en telefon, kan vara onödigt kostsam för användning i en automat eller andra produkter. Tillverkningskostnaden är någonting man inte kan bortse ifrån. Vidare kan driftskostnaden snabbt komma att uppgå till summor man kanske önskar begränsa. I Sverige finns ett antal företag som jobbar med att bygga displayer och pekskärmar.

Ett av dessa är Scancraft Display vilka har stor kompetens när det gäller allt ifrån kundanpassningar till de rent tekniska frågorna inom sitt gebit.

Exakt eller funktionellt

Att prata om ”antingen eller” är missvisande i grund och botten. De moderna displayer som finns tillgängliga på marknaden möjliggör båda dessa i kombination. Visst finns dock en skillnad i fråga om exakthet! Det är inte alla displayer som behöver denna precision. Nackdelen med tekniken som används i telefonskärmar är att man behöver använda ett bart finger. Detta i och med att tekniken bygger på att kroppen håller viss laddning. Har man ett par handskar på sig är det stört omöjligt att svara i telefonen. Det kan innebära en svårighet att använda skärmen i situationer då man fryser eller använder arbetsskydd.

Vill man istället ha en skräm som är tryckkänslig kan man använda såväl händer som vilket annat föremål som helst. Laddningen i fingret är helt oviktigt och istället handlar allting om var skärmen pressas ihop. Inom tillverkning eller produktion kan detta vara att föredra på maskindisplayer. Samma teknik kan också underlätta i sammanhang där man skall använda en skärm för att handla någonting. I vissa fall är det lämpligt att ha handskar på sig även i dessa situationer och en skärm som går enkelt att interagera med, tenderar också att användas i högra grad. För vidare fakta om displayer har företaget vi nämnt åtskillig beskrivning.

Sökmotoroptimera dina texter

Sökmotoroptimera dina texter

En av grundpelarna inom sökmotoroptimering är riktigt bra och anpassade texter. Detta oavsett om man talar om onpage eller offpage. Däremot är kravet generellt högre på onpage, dvs de texter som ligger på den hemsida som förväntas rankas högre.

  1. En sak/produkt per sida

Om ditt företag säljer flera olika tjänster eller produkter bör detta presenteras med en tjänst/produkt på varsin sida. Sökmotoroptimering handlar om att vara tydlig mot Google vad en sida handlar om vilket gör att sidan därmed rankar bättre. Att på en och samma sida ha text om fönsterputsning, hemstädning och visningsstädning gör det svårt för Google att avgöra vad sidan egentligen handlar om.

De människor som läser sidan skulle snabbt avgöra att det handlar om olika städtjänster men Google kommer få det svårt när inte fokus är tillräckligt tydligt.

  1. Jobba med rubriken

Att ha sökordet i artikelns rubrik är tydligt rekommenderas. En rubrik talar om vad texten handlar om vilket även innebär att Google förstår detta. Även här visar det sig att sökmotoroptimering handlar om tydlighet. En stor SEO-byrå i Sverige förklarade en gång Google som en femåring. Man måste helt enkelt vara tydlig och rak för att informationen ska gå fram. Men detta utan att uppfattas som tjatig.

Välj därför hellre en rubrik som har sökordet i sig än att bara kalla texten för ”Nyhet” eller ”Nytt i butiken”.

  1. Ska sökordet finnas i början?

Måste sökordet finnas i första stycket? En del hävdar det medan andra menar att det är ett förlegat sätt att se på sökmotoroptimering. Men man kan även utgå från att Google läser en sida på liknande sätt som en människa. Man börjar uppifrån och läser nedåt. Om inte sökordet finns med i rubriken och inte heller i den inledande texten finns risken att besökarna funderar över vad som egentligen säljs. Detsamma gäller Google.

  1. Jobba med länkarna

I likhet med texter är länkar en grundpelare inom sökmotoroptimering.  Det handlar både om interna länkar samt externa länkar. Med dessa påvisar man för Google vilka sidor på webbplatsen som är extra viktiga samt vilka ord och fraser som dessa bör ranka på utifrån ett relevant innehåll. Det finns alltså en fördel att planera in interna länkar i onpagetexter.

Få hjälp med IT-relaterade frågor

Få hjälp med IT-relaterade frågor

När du tänker på IT support, vad tänker du på då? För företag handlar är detta ett enormt område som innefattar företagets IT-infrastruktur, nätverket och driften av olika system. För dig som vanlig privatperson kanske det handlar om att din dator har slutat att fungera. Skillnaden mellan IT support för privatpersoner och för företag är enorm.

Be om hjälp från rätt företag

Om du har problem med din dator så är det inte lätt att hitta rätt företag. En enkel googling på IT support ger tusentals svar på företag som specialiserat sig på att ge support till stora, medelstora och små företag. Det är support för vissa system, support för företagets maskinpark och support vid intrång och virusangrepp. Att hitta IT support för privatpersoner är inte det lättaste i detta myller av datahjälpande supportföretag.

Använd Google på rätt sätt

Som du märker är nyckelorden IT support alldeles för allmänna. Det du behöver söka på är mer exakt. Datahjälp för privatpersoner eller IT support för privatpersoner är en god utgångspunkt. Nu för tiden kan Google ange de ställen som bedriver dessa verksamheten och som dessutom ligger nära. Du kan även själv lägga till din stad eller ditt område för att hitta butiker eller företag som erbjuder detta nära dig. Mindre datorföretag, exempelvis PC-reparation och liknande, brukar vanligtvis kunna hjälpa dig med de allra flesta problem. Det är oftast denna typen av företag du behöver nå när du har problem med din dator.

Vilka problem kan jag få hjälp med?

Har du tappat kaffe över din bärbara dator? Du kan alltid ta med dig datorn till en reparationsbutik men chanserna är ganska små. Ibland, om du har riktigt tur, kan det faktiskt vara möjligt att rädda datorer som du har tappat vätska över. Om det händer, stäng av din dator så fort det går och om det är möjligt att ta ur batteriet så bör du göra detta direkt. Det är ingen garanti för att din dator kommer att fungera men det ökar åtminstone de redan väldigt små chanserna.

Vanliga problem som IT support för privatpersoner kan lösa handlar ofta om operativsystemet, det vill säga iOS för Mac och Windows för PC. När dessa är felinstallerade kan det snabbt bli både ett och annat problem. Det kan även handla om att din dator har fått ett eller flera virus eller att en eller annan del har blivit utsliten.

Sökmotoroptimering – ett effektivt sätt att få fler besökare

Sökmotorer fungerar väldigt annorlunda nu jämfört med när de först kom. I början var sökmotoroptimering, eller SEO som det också kallas, en relativt enkel uppgift eftersom de rangordningsalgoritmer som sökmotorerna använder sig av inte hade utvecklats till de komplexa faktorer de är idag. För att få en bättre placering i sökresultatet kunde man tidigare skriva in olika sökord på en sida utan att det syntes för besökarna men sökmotorerna kunde upptäcka dem. Man kunde också upprepa sökord många gånger på hemsidan. Båda dessa metoder gjorde att en hemsida hamnade högt upp i sökresultatet. Men att ett sökord förekommer många gånger är ingen garant för att innehållet på sidan är bra och relevant. Dessa enkla metoder gav sökmotorerna dåliga träfflistor och missnöjda användare. Därför har man under årens lopp ändrat och förbättrat rangordningsalgoritmerna och nu måste man ta hänsyn till väldigt många olika faktorer för att nå ett bra resultat. Hemsidor med den gamla typen av sökmotoroptimering blir idag straffade och de får en sämre rankning eller stryks helt ur resultatet.

Metoder för att få en bättre rankning

SEO brukar delas upp i två olika metoder on page och off page. On page-SEO handlar om strukturen på en hemsida och dess innehåll och off page-SEO handlar om länkar från andra sidor. För att till exempel Google ska kunna bedöma en sidas relevans behöver webbplatsen ha en bra struktur och vara enkel att indexera. Hur en hemsida är kodad är extremt viktigt framför allt när det gäller struktur men också kodningen i övrigt. Det kan till exempel gälla att title-taggen ska vara unik för varje sida och hänga ihop med h1-rubriken, att alltid skriva en bildtext och att de olika rubriknivåerna innehåller relevanta nyckelord. Det är också viktigt att de interna länkarna är bra och att det är sökorden som är länkade i en ankar-länk. En annan viktig del av den synliga sökmotoroptimeringen är att innehållet på sidan är knutet till de vanligaste sökorden inom det specifika området. Man bör alltid göra en sökordsanalys för att maximera chansen att få en bra placering i träfflistorna. Det är väldigt viktigt att använda rätt sökord för att få rätt trafik till sin hemsida. Ett vanligt misstag är att använda sökord som ska få så många besökare som möjligt till webbplatsen i fråga. Naturligtvis är det bra med en webbsida som syns på Google och som besökare vill klicka sig vidare till, men det som är viktigast är att leda rätt besökare till rätt hemsida. Det är självklart viktigt att ha ett bra innehåll på hemsidan med texter som håller hög kvalitet, är unika och har ett bra och relevant innehåll. Off page-SEO är minst lika viktigt och här gäller det att skapa kvalitativa länknät till din hemsida. Detta rankas väldigt högt av Google och ökar chansen att få en bra placering i träfflistan. Det är också bra med omnämnanden på sociala medier med mera. Sökmotoroptimering är med andra väsentligt för att synas på Google.

Ökad synlighet mindre kostnad

Det finns olika sätt att beräkna allt ifrån synlighet till kostnader. Statistiken är sällan svaret på frågan om vad som är dyrt, bra, effektivt eller innovativt. Dock kan man titta på fakta och dra sina slutsatser. Inom kostnadsspåret är miljöaspekten någonting som bli allt mer intressant. Det som är en besparing för ett företag eller en industri, kan många gånger innebära en större kostnad för miljön. På sikt är detta någonting som också kommer att påverka tillverkning och konsumtion. Genom att minska sina utsläpp och utvinna allt man kan från den energi som köps in, har man en stor möjlighet att minska sina miljöeffekter. Detta är redan en konkurrensfördel och någonting man använder i sin marknadsföring inom en rad olika sektorer.

Inom trycksaker har det ofta förekommit en hel del miljöbelastning. Allt ifrån material till färg och processer har tyngt ner den samlade profilen. Här finns dock föregångare och innovativa företag som går långt för att minimera sådana effekter. Genom att minska kostnaden för miljön kan man erbjuda bättre produkter till schyssta villkor. Bland de företag som gått i fronten vad gäller trycksaker finns Storbildsfabriken som har högt ställda mål och satsar på att bli koldioxidneutrala år 2025. Tittar vi närmare på deras miljöarbete finns en rad faktorer värda att nämna.

Stort utbud

Inom marknadsföringsområdet finns betydligt fler produkter än man tänker vid en första reflektion. Även om beachflaggor och rollups är kända, är det långt ifrån allt som går att använda sig av när man skall verka för en ökad synlighet. Några av de produkter som visat sig eftersökta är expotält samt flaggor. Båda dessa används flitigt inte minst sommartid när ett tält kan erbjuda skydd mot både sol och regn beroende på väder. Här kan man föra samtal och ta fram samarbetsplaner som gör stor skillnad. Genom att arbeta med företagsflaggor kan man dessutom på långt håll visa upp varumärke och ge en hint om vad man ägnar sig åt. Alla dessa produkter finns via Storbildsfabriken vars utbud vi tidigare tagit upp.

Företaget som började nästan enbart med flaggor, har under senare tid breddad sortimentet enormt för att nu även jobba digitalt. Ytterligare om Storbildsfabriken finns här.

© 2019 Datorwebb

Tema av Anders NorenUpp ↑